En 1397/08/23

 

حوزه معاونت آموزشي


بدينوسيله اهم پيش بيني فعاليت هاي حوزه معاونت آموزشي طي 4 سال آتي بشرح ذيل جهت استحضار ايفاد ميگردد.
- پيش بيني  درخصوص جذب هيئت علمي سالهاي 91 الي 94  بشرح زير مي باشد
تاكنون طي دوسال اخير با تلاش هايي كه صورت گرفته، تعداد 25عضو هيات علمي بخصوص در مقاطع دانشجوي  دكتري  بالاخص در رشته هاي فني مهندسي جذب  شده و سعي بر اين است در چهار سال آينده حدود62 عضو  هيات علمي جديد در رشته هاي مختلف جذب گردد.

- درخصوص افزايش رشته هاي تحصيلي
تاكنون طي چندسال اخير با تلاش هاي صورت گرفته 50 رشته جديد در مقاطع مختلف به رشته هاي اين دانشگاه افزوده شده است و برآورد مي شود در چهار سال آينده در حدود 46 رشته در مقاطع كارشناسي –كارشناسي ارشد و دكتري به مجموعه رشته هاي دانشگاه افزوده شود. 


- درخصوص جذب دانشجو
پيش بيني مي شود كه در چهار سال آينده 1000 حدود  نفر به جمعيت دانشگاه اضافه شده و تعداد دانشجواز   12118هزار دانشجو در سال تحصيلي 90-91 به 13118 نفر در سال تحصيلي 93-94 برسد


- درخصوص افزايش دانشكده ها        
طي چند سال اخير 3 دانشكده به مجموعه دانشكده ها اضافه شده و سعي براين است اين تعداد در چهار سال آينده حداقل از  5 به 7 دانشكده افزايش يابد



حوزه معاونت دانشجويي

1- پيگيري جهت تكميل سالن ورزشي خوابگاه دانشجوئي
2- برگزاري مسابقات علمي ، فرهنگي و تفريحي براي اوقات فراغت دانشجويان خوابگاه
3- اعزام اردوهاي سياحتي و زيارتي براي دانشجويان
4- ارتقاء سيستمهاي كامپيوتري و سايت اينترنت خوابگاه
5- ايجاد تنوع غذايي و بالابردن كيفيت غذاي دانشجوئي
6- اخذ معافيت تحصيلي كليه وروديهاي هر سال
7- لغو معافيت تحصيلي و معرفي به نظام وظيفه دانشجويان فارغ التحصيل و انصرافي
8- انجام كارهاي نقل و انتقال و مهماني دانشجويان متقاضي و ثبت در سايت اينترنت نقل و انتقال
9- برگزاري كلاسهاي تقويت بنيه علمي دانشجويان شاهد و ايثارگر
10- تعيين اساتيد مشاور دانشجويان شاهد و ايثارگر
11- اهداء تخفيف و وام تحصيلي به دانشجويان شاهد و ايثارگر
12- برگزاري جلسات سخنراني و كارگاههاي آموزشي در زمينه مشكلات و مسائل مختلف دانشجويان
13- برگزاري دوره هاي مهارتهاي زندگي با توجه به نياز دانشجويان
14- تهيه بروشورهاي آموزشي در هر ماه با موضوعات مختلف و توزيع بين دانشجويان
15- تشكيل جلسات مشاوره با حضور كارشناسان درخوابگاه
16- به روز رساني صدور مدرك موقت و دانشنامه فارغ التحصيلي براي دانش آموختگان
17- پاسخگويي به استعلامات ادارات و سازمانها و اخذ ريزنمرات تائيد شده از سازمان مركزي
18- برگزاري كلاسهاي امداد و نجات و كمكهاي اوليه دركانون دانشجوئي هلال احمر
19- حضور منظم پزشك و دندانپزشك در درمانگاه براي خدمات به دانشجويان ، كاركنان ، اساتيد و خانواده ها
20- حضور پزشك و دندانپزشك در خوابگاه و ويزيت رايگان دانشجويان
21- تشكيل كلاسهاي فوق برنامه ، ورزشي دانشجويان ، كاركنان و اساتيد براي كليه رشته هاي ورزشي مصوب
22- حضور تيمهاي ورزشي دانشجوئي و كاركنان در مسابقات منطقه اي و كشوري
23- ميزباني مسابقات منطقه اي كشوري با همكاري سازمان مركزي و منطقه 17 دانشگاه آزاداسلامي
24- خريد تجهيزات و وسايل موردنياز سالن هاي تربيت بدني
25- عقد قرارداد با مربيان ورزشي براي هدايت تيمها و برگزاري كلاسهاي آموزشي
26- تشكيل جلسات توجيهي مراقبين امتحانات قبل از برگزاري امتحان هر ترم
27- برگزاري جلسات كميته دانشجويي و پيگيري مشكلات دانشجويان در موضوعات مختلف
28- بكارگيري دانشجويان جهت انجام كار دانشجويي در هر نيمسال
29- اهداء تخفيف به دانشجويان واجدالشرايط يا مشمول آئين نامه و دانشجويان بي بضاعت
30- برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي ارتقاء بهره وري  نيروي انساني
31- عضو گيري دانشجويان فارغ التحصيل در كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاداسلامي
32- استفاده از دانشجويان فارغ التحصيل در برگزاري امتحانات پايان ترم و آزمون سراسري

درضمن ساير فعاليتهاي اين حوزه ، مطابق با اهداف تعيين شده هر بخش و شرح وظايف بخش مربوطه و با استفاده از جديدترين امکانات بطور مستمر انجام مي شود تا دانشجويان با آرامش خاطر بيشتري ادامه تحصيل دهند .

حوزه معاونت اداري مالي


1- پيگيري درخصوص دريافت مابقي مطالبات از واحد رودسر و انزلي
2- پيگيري درخصوص اخذ تسهيلات از بانك ملي درخصوص ساختمان در دست ساخت ساختمان علوم انساني و ساختمان اداري
3- توسعه و راه اندازي اتوماسيون اداري در سطح دانشكده منابع طبيعي و سماء واحد لاهيجان
4- تنوع منابع درآمدي و خروج از وضعيت تك درآمدي و ايجاد منابع درآمدي جديد جهت پوشش هزينه ها
5- اخذ مجوزهاي قانوني لازم براي ساخت ساختمان اداري اعم از مجوز ساخت از كميسيون معاملات – تهيه و تصويب نقشه – اخذ پروانه ساخت از شهرداري و ساير مقدمات ساخت ساختمان اداري
6- پيگيري درخصوص تعيين تكليف اجاره معوقه مركز تحقيقات چمخاله با اخذ مجوز از كميسيون معاملات سازمان مركزي و حوزه املاك و مستغلات سازمان و پرداخت اجاره معوقه به اداره منابع طبيعي استان جهت اخذ سند مالكيت
7- پيگيري درخصوص تعيين تكليف اجاره معوقه كتشال با اخذ مجوز از كميسيون معاملات سازمان مركزي و حوزه املاك و مستغلات سازمان و پرداخت اجاره معوقه به اداره منابع طبيعيث استان جهت اخذ سند مالكيت
8- پيگيري درخصوص اخذ پروانه ساخت مجتمع فرهنگي و رفاهي دانشگاه آزاد اسلامي در مركز تحقيقات چمخاله با اخذ مجوز از كميسيون معاملات سازمان مركزي و حوزه املاك و مستغلات سازمان و پرداخت پروانه ساخت به شهرداري چمخاله
9- تامين مالي پروژه ديواركشي سايت شماره 2  دانشگاه به مساحت 5  هكتار
10- تجهيز و راه اندازي آزمايشگاههاي مورد درخواست حوزه پژوهشي منجمله روانشناسي ، برق ، عمران و ...
11- تامين مالي و پيگيري درخصوص مقدمات قانوني لازم براي خريد باغ كشاورزي براي واحد لاهيجان در راستاي توسعه دانشگاه و دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي
12- تامين مالي و اخذ تسهيلات جهت ساخت ساختمان اداري دانشگاه
13- تامين مالي جهت ديواركشي زمين دانشكده دندانپزشكي
14- ارتقاء و كيفيت چاي واحد لاهيجان با تغيير در بسته بندي و كيفيت چاي و ارائه محصولات جديد مثل چاي نپتون
15- تامين مالي و اخذ تسهيلات جهت راه اندازي آزمايشگاه ملي مطابق با دستور رياست عاليه دانشگاه توسط واحد لاهيجان
16- احراز امتياز مالي درخصوص عملكرد از سوي سازمان مركزي براي واحد به حول قوه الهي
17- احراز امتياز صندوق رفاه در خصوص عملكرد از سوي سازمان مركزي براي واحد به حول قوه الهي
18- نصب فاز سوم دوربينهاي مداربسته واحد لاهيجان با تحت پوشش قراردادن ديوار محوطه دانشگاه
19- احراز رتبه برتر ستاد اسكان نوروزي براي سومين سال پياپي به حول قوه الهي توسط واحد لاهيجان

حوزه معاونت عمراني

1- تکمیل و بهره بردای ساختمان آموزشی دانشکده علوم انسانی در حال احداث در شش طبقه با زیربنای حدود 9500 مترمربع
2- تکمیل و بهره برداری سوله ورزشی در حال احداث با زیربنای حدود 550 مترمربع
3- طراحی، توسعه، احداث و بهره برداری فضای سبز محوطه سایت اصلی دانشگاه و زمین های ورزشی روباز به مساحت تقریبی 6000 مترمربع
4- آغاز عملیات اجرایی و تکمیل دیوارکشی سایت دوم دانشگاه به مساحت حدود 5 هکتار
5- آغاز عملیات اجرایی و تکمیل دیوارکشی سایت مجتمع دندانپزشکی به مساحت حدود 2 هکتار
6-پی گیری جهت احداث ساختمان اداری به مساحت حدود 5500 مترمربع
7- پی گیری جهت احداث مجتمع رفاهی در سایت تحقیقاتی چمخاله
8- پی گیری جهت احداث ساختمان دانشکده دندانپزشکی
9- پی گیری جهت احداث ساختمان و راه اندازی مرکز تحقیقات ملی بیوتکنولوژی

حوزه معاونت پژوهشي

ايجاد و توسعه مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاه هاي پژوهشي از جمله:
- پي گيري مجدّانه آزمايشگاه ملي بيوتكنولوژي
- گسترش آزمايشگاه رباتيك
- گسترش فعاليتهاي مركز تحقيقات علوم شيلاتي وفنون دريايي دكتركيوان
- پي گيري در جهت ايجادمركز هواشناسي و اقليم
- پي گيري در جهت ايجادمركز كشاورزي
-  تقويت  مراكز رشد و پارك علم وفناوري و در صورت صدور بخشنامه از سازمان كمك به ايجاد شركتهاي كارآفريني و دانش بنيان
-  ارتقاء كمي وكيفي مجلات
-  ارتقاء كمي و كيفي كتب تخصصي دانشگاهي
-  تأمين سخت افزارها ونرم افزارهاي پژوهشي
-  ايجاد مركزي جهت پوشش واحدهاي دانشگاهي شرق گيلان در راستاي تامين پهناي باند به منظور كسب درآمد اين واحد دانشگاهي

همچنين جهت توانمندسازي و ارتقاء قابليت ها و مهارت هاي اعضاي هيئت علمي ودانشجويان، اهم مواردي كه در راستاي اهداف سازماني و متناسب با بخشنامه ها و بودجه هاي مصوب به آن پرداخته خواهد شد، عبارتنداز:

- عضويت اعضا در انجمن هاي علمي وتخصصي
- شركت  در كنفرانس هاي ملي و بين المللي
- شركت اساتيد در دوره هاي آموزشي- پژوهشي
- شركت اساتيد در كارگاههاي روش تحقيق
- استفاده اساتيد از فرصت هاي مطالعاتي
- برگزاري انواع مسابقات علمي - آموزشي
- برگزاري سخنراني هاي علمي – تخصصي
- انجام  طرح هاي پژوهشي درون دانشگاهي و برون دانشگاهي
- حمايت از پايان نامه هاي برتر با قابليت اجرايي ميداني 

ضمناً با توجه به نقش تشويق ، در ايجاد و ارتقاء انگيزه پژوهش و فعاليت هاي علمي اعضاء هيئت علمي و دانشجويان با رعايت ضوابط و دستــورالعمل هاي سازماني ، موارد زير از حمايت هاي خاص برخوردار خواهند بود:

الف) مقالات علمي در سطوح مختلف
ب ) چاپ كتب
ج‌)     اختراعات
د ) افزايش كمي ساير توليدات علمي، حتي الامكان ضمن حفظ كيفيت اعمال پژوهشي
ه )  حمايت از انجمن هاي علمي، ادبي و هنري دانشجوئي
و )  پشتيباني از باشگاه پژوهشگران جوان

كه در نتيجه ضمن ايجاد فضايي مطلوب و سازگار در محيط آموزشي، زمينه هاي شركت دانشجويان در انجام امور اجتماعي را فراهم مي نمايد.
شايان ذكر است با توجه به شرايط زماني و مكاني و سياستهاي كلي سازمان مركزي بندهاي ديگري نيز به اين برنامه افزوده گردد.


حوزه معاونت سما

1.    اذعان می فرمایند که تحقق هر گونه توسعه به شرایط و امکاناتی نیاز دارد که در صورت فراهم آمدن آن رسیدن به هدف را مقدور و ممکن خواهد کرد ، در هر حال برابر برنامه قصد داریم در چهارساله آینده مدارس سما در مقطع ابتدایی را در دو جنس راه اندازی نمائیم .
2.    سما استان گیلان تنها واحدی است که در کشور مجوز برگزاری آزمون زبان آیلتس (IELTS) را اخذ نموده و مقدماتی را فراهم نموده ایم که با استفاده از اساتید نامور زمینه ای فراهم شود تا دانش آموزان مدارس سما لاهیجان همزمان با تحصیل در مدرسه خود در بخش زبان آموزی آموزش ببینند و زمینه حضور آنها را در آزمون آیلتس فراهم آوریم که در این زمینه گام هایی را برداشته ایم و اولین جلسه هماهنگی نیز به همین منظور در 5/4/91 در سالن همایش آموزشکده منعقد است .
3.    تلاش می کنیم زمینه حضور دانشجو در آموزشکده سما و دانش آموز در مدارس خود را بالا ببریم و امکانات لازم را با مساعدت حضرتعالی از جمله ساختمان مناسب برای مدرسه راهنمایی تحصیلی پسرانه فراهم آوریم که مشکلات فعلی مرتفع گردد .
4.    تلاش داریم کارگاههای آموزشکدهها را از آنچه که فعلاً است بیشتر تجهیز نمائیم و امکانات فوق را در اختیار سایر دانشگاهها که فاقد این فضا هستند قرار دهیم (در این رابطه مکاتبه شد )
نیازهایی که ضرورت دارد توسط مسئولان محترم مرتفع گردد:
الف : نصب پل عابر پیاده در جلوی آموزشکده سما لاهیجان جهت دانشجویانی که در عرض اتوبان تردد می کنند.
ب : توصیه به اداره مخابرات شهرستان که در راستای تخفیف استفاده مدارس از اینترنت پرسرعت و ارزان ، مدارس سما لاهیجان را نیز مشمول این امر قرار دهند .
ج : در خصوص تأمین فضای فیزیکی مدارس سما دانشگاه مثل گذشته تسهیلاتی را از جمله در اختیار قراردادن ساختمان دانشکده منابع طبیعی به عنوان مدرسه فراهم آورد

دفتر فرهنگ اسلامی

1.طرح تدفین شهدای گمنام در دانشگاه
2.توسعه فضای مسجد دانشگاه و راه اندازی کتابخانه دیجیتال فرهنگی
3. برگزاری مسابقات کتابخوانی بصورت آنلاین
4.برگزاری نمایشگاه دائمی حجاب و عفاف
5.تلاش جهت تصویب رشته مهندسی فرهنگی
6.برگزاری جشنواره نماز و نیایش
7.برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان برجسته کشوری و بین المللی
8.توسعه فضای مجازی دفتر فرهنگ اسلامی
9.پیگیری جهت تأسیس معاونت فرهنگی دانشگاه
10.تأسیس خبرگزاری دفتر فرهنگ اسلامی.
11.تأسیس بانک اطلاعاتی نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی
12.تأسیس باشگاه فرهنگ
13.برگزاری همایش های مرتبط با نامگذاری آن توسط مقام معظم رهبری.
.